Ahad, 24 April 2011

Ikan Sembilang Goreng Sambal Berserai..

Menu ni saya masak ikut permintaan suami saya yang mahukan masakan yang sama seperti ibu saya masak. Berpeluh jugak nak buat sbb nak yang sama dan hasilnya memang saya gagal untuk masak seperti yang ibu saya masak. Walaupon suami saya kata hampir sama tapi air tangan ibu saya mmg yg terhebat. Ikan nie hasil dari tangkapan suami saya turun sungai area Bagan Datuk hari tu, sedap la ikan sungai fresh nie.. manis menjilat jari. Jangan terkejut ye semua bila tengok hasil masakan nie, memang cili dan serai tu ditumbuk kasar. Hihihi.. takot org kata pemalasnya le yang masak nie, tumbuk kemain kasar yer. Malas nak tumbuk ke apa. Nak buat sambal nie memang tak boleh pakai blender, nanti rasa larik.. Hehehehe...

Resepi Ikan Sembilang Goreng Sambal Berserai

Bahan bahan :
  • 1/2 kg ikan sembilang
  • Segenggam cili kering-ditumbuk (gunting kecil2 dan buang bijinya kemudian rebus atau rendam dalam air panas untuk memudahkan proses menumbuk)
  • 4 batang serai- ditumbuk (hiris halus untuk memudahkan proses menumbuk)
  • 1 cm halia-ditumbuk
  • 5 ulas bawang merah-ditumbuk
  • 2 ulas bawang putih-ditumbuk
  • 2 cm belacan-ditumbuk
  • Asam jawa secukup rasa
  • Gula dan garam secukup rasa
  • Minyak untuk menggoreng dan menumis
Cara cara :
  1. Goreng ikan sembilang hingga garing
  2. Tumis bahan yang ditumbuk hingga garing
  3. Masukkan gula, garam dan air asam jawa secukup rasa
  4. Masukkan ikan yang telah digoreng tadi, gaul rata dan tutup api.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan