Ahad, 24 April 2011

Strawberry Cheese Cakes untuk birthday hasben..

22hb April lepas adalah ulangtahun kelahiran suami saya yang ke 32 tahun. Oohhh... dah tua rupanya suami saya yer. Hihihihi... Untuk kali nie, saya cuba buat sedikit kelainan. Saya cuba buat kek sendiri. Nie sambutan hanya bersama anak sahaja so takde la risau sangat kek tak jadi ke apa. Disamping itu saya nak suami lebih menghargai yang saya bersungguh-sungguh cuba buat kek untuk birthday dia kali nie. Wahai suamiku.. saya sayangkan kamu teramatlah sangat. Hahahaha... jiwang le plak. Tidak semua orang sempurna di muka bumi ini...Alhamdulillah saya dikurniakan seorang suami yang baik dan saya amat menghargai anugerah ini... syukur Ya Allah.

Resepi Strawberry Cheese Cakes

Bahan bahan  untuk cream cheese :
  • 250 gram Philadelphia cream cheese
  • 5 sudu besar susu pekat manis (klu kurang manis boleh lebihkan)
  • 3 sudu besar gelatin Halalgel-masak dalam 20ml air hingga larut
  • 300 gram yogurt jenama Nestle perisa strawberry
  • 1 cawan whipping cream
  • 1 sudu kecil parutan lemon
  • 1 sudu besar jus lemon
  • 1 sudu kecil esen vanila
  • Strawberry untuk hiasan
Bahan bahan untuk topping :
  • 1 bungkus jelly kristak jenama Nona perisa strawberry
  • 3 sudu besar pes/sos strawberry
Bahan bahan untuk Base :
  • 100 gram serbuk almond jenama Nona
  • 100 gram biskut Chipsmore (kisar halus)
  • 1/2 cawan butter (cairkan)
Cara cara :
  1. Untuk base-campurkan serbuk almond dan biskut chipsmore yang terlah dikisar ke dalam bekas dan tuangkan butter yang telah dicairkan. Pastikan biskut lembab dan boleh dikepal.
  2. Sapukan sedikit butter dalam loyang dan masukkankan adunan biskut tadi dan tekankan adunan dalam loyang sehingga padat dan rata. kemudian simpan dalam peti sejuk selama lebih kurang 3 jam.
  3. Untuk cream cheese- pukul cream cheese hingga kembang. (saya blend je)
  4. Kemudian masukkan bahan lain dan pukul hingga rata.
  5. Tuang adunan dalam loyang dan simpan dalam peti sejuk selama 4 jam
  6. Untuk Topping-masak jelly dengan 100ml air hingga larut.
  7. kemudian masukkan pes strawberry dan sejukkan pada suhu bilik.
  8. Bila dah sejuk tuangkan dalam loyang strawberry cheese tadi yang telah disejukkan 4 jam td.
  9. Sejukkan lagi dalam peti sejuk dalam peti sejuk lebih kurang 2 jam baru boleh dimakan.

Hadiah dari saya untuk suami tersayang kali ini, perfume jenama Carolina Herrera.
Saya tau dia hampir kehabisan perfume tu sebab saya pilih hadiah ni dan saya amat menyukai baunya..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan