Ahad, 24 April 2011

Puding Peach

Hari nie adik dan anak buah saya datang rumah. Terpikir ape nak buat, tgk ade stok agar2 dan buah peach dalam tin. Hmmm... buat puding sedap jugak nie kan. So tanpa berlengah saya terus buat puding peach nie sebelom saya masak tengahari kira2 pukul 10 gitu. Hasilnya petang saya dah boleh makan. Bila dah sejuk saya terus simpan dalam peti ais... sedap makan sejuk2 nie. Oleh kerana nak hasil yang sedap dan tak keras sangat, akhirnya puding saya nie agak lembik dah hanya sesuai dimakan dengan sudu. Hahahahha... tu la, lenkali ikut sukatan yer. Kan dan terlembik..

Resepi Puding Peach
Bahan bahan :
  • 1 bungkus agar-agar (tak ingat pakai brand apa tapi yang bungkus kecik panjang tu)
  • 700 ml air
  • Gula secukup rasa
  • 1 tin buah peach (asingkan air dan buahnya, then buah tu potong dadu)
  • 1 sudu besar esen vanila
  • 1/2 sudu kecil esen rose
  • 1 tin susu cair
  • 2 sudu besar tepung kastad (bancuh dengan sedikit air)
Cara cara :
  1. Masak agar-agar, gula dan air hingga larut.
  2. Kemudian masukkan air dari buah peach, esen vanila, esen rose, tepung kastad yg telah dibancuh dan susu cair.
  3. Susun buah peach dalam bekas/loyang
  4. Masukkan agar-agar yang dimasak tadi ke dalam bekas/loyang
  5. Sejukkan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan