Ahad, 17 April 2011

Hobi..

AsSalam semua...

Huhuuuuu... lamanya tak update blog. Saya tak sepatutnya tinggalkan blog begini lama. Takkan nak bersawang lagi. Orang lain yang begitu busy pon masih sempat update blog tapi saya??? Huahuahua... Ehhh... dah la lama tak update, tetiba tajuk 'hobi' plak, bukan nak cite pasal resepi.. masakan ke?? Okkey, sesekali saya nak juga berceloteh hal yang takde kena mengena dengan masakan. Tapi memasak juga adalah satu hobi buat saya. Bagi saya memasak boleh menghilangkan stress saya tapi dengan syarat saya memasak di dapur saya sendiri tanpa gangguan orang lain. Ooohhh...saya enjoy sekali even dapur rumah saya agak kecil dan sederhana je kelengkapannya tapi rumahku syurgaku kan.. hehehhehe..


Antara peralatan memancing En. Hasben saya...

Siapa yang mempunyai suami yang suka memancing?? Mari kita share pengalaman sebagai isteri kepada pemancing. Kenapa saya nak tulis pasal nie malam nie? Sebenarnya suami saya mmg gila memancing dan mari saya kongsikan dialog saya dan suami saya sebentar tadi lebih kurang pukul 10.00 mlm...

Suami : Mama, tengok AF nie boring la... boleh papa pegi mancing tak????
Saya   : Seronoknya jadi papa nie, boring je pegi mancing... habis tu mama yg boring nie nak buat apa??
Suami : Alaaa... bukan selalu pon..
Saya   : Memang bukan selalu sayang, tapi kerap juga papa memancing, mcm membazir je mama rasa.

Saya diam beberapa minit konon tanda protes dan tak suka la. Bukan apa, suami saya tengah sambung study so setiap ahad dia kena menghadiri kelas. So, kalau memancing malam2 kan esok boleh buat dia mengantuk. Tapi lepas 10 minit hati saya menjadi lembut. Terus saya izinkan dia pergi memancing. Bukan apa, saya terfikir mungkin dia penat berkerja, stress belajar...apa salahnya dia memancing kan. Tapi kadang-kadang memang saya marah, memang saya rasa hobinya membuang masa, membazir wang tapi bebelan saya tidak menjadi kudis buat suami malah dia terus dengan hobinya.


Udang galah yang pernah dipancing oleh En. Hasben..

Ikan siakap yang pernah dibawa pulang...

Buat mereka yang mempunyai suami yang suka memancing, bersabarlah. Bagi saya kalau suami masih ingat tanggungjawab buat keluarga apa salahnya kan. Mula-mula saya memang tak suka suami memancing tapi dah itu menjadi hobinya, lama-lama saya boleh terima malah sikit-sikit saya mula belajar untuk 'suka' pada hobinya itu. Kadang-kadang saya ikut juga dia memancing, tapi kat kolam-kolam pancing udang berbayar disekitar KL nie je. RM15 untuk 1 jam menacing udang harimau, saya rasa cukup mahal. Sekali pergi bukan sejam dua memancing.. lebih dari tu. Pastu belum tentu dapat apa yang kita pancing tu... huhuhu... mana saya tak kata membazir masa dan wang. Sekali pergi habis RM60 misalnya, bagi saya dengan duit tu saya boleh beli macam-macam kat market... setuju tak??? Tapi bagi si hobi memancing nie, dia takkan rasa membazir sebab itu satu kepuasan buatnya dan kalau suami saya pulak dia kata udang harimau kat market pon sekilo RM50 jugak.. dia kalau balik memancing bawak udang harimau lebih dari sekilo dia kata. Huhuuuuuu.... ade je alasan kan. Jadi sekarang saya dah malas pertikaikan hobi dia nie. Saya cuba terima yang suami saya nie memang suuuuuuuuukaaaaaaaaaaa memancing. Biarkan laaaaaaa......


Salah satu tempat kegemaran En. Hasben saya memancing..

Mimie pon ikut memancing udang harimau @ Pudu Ulu
Salah satu feveret/port mancing best yg En. Hasben suka @ Hulu Langat

        Errrkkk... memana pon boleh layan mancing...


Nie antara resepi yang pernah saya cuba hasil tangkapan En. Hasben...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan