Ahad, 5 Jun 2011

Sekaya Durian

Lama tak masuk resepi baru. Bukan saya tak memasak cuma tak update dlm blog sahaja. Kali nie saya nak kongsi resepi kaya durian nie. Resepi nie saya dapat dari ibu kepada seorang sahabat saya nie. Ehh choppp, rasanya klu tak silap kawan saya nie kata resepi nie ayah dia yg bagi sbb ayah dia lagi terror memasak nie. What ever la yang penting saya dah cuba dan boleh kata menjadi la cuma manis sket. Asalnya saya dapat resepi nie kaya original je tapi saya ubahsuai dgn mencampurkan durian utk menjadi lebih sedap. Saya buat sseparuh je dari resepi nie hasilnya 4 bekas mcm gambar di atas saya dapat. Kaya durian nie klu buat pau pon sedappp... Ok la nie resepinya..

Resepi
  • 10 biji telur
  • 1 kg gula (ambil 4 sudu untuk dibuat gula hangus)
  • Santan dari 1 biji kelapa
  • 5 helai daun pandan
  • Beberapa ulas durian (Agak2 la)
  • 1 sudu tepung gandum utk memekatkan kaya nie (saya tak letak pon)
Cara cara :
  1. Blend telur dan gula hingga kembang.
  2. Kemudian masukkan santan dan durian, blend sekali supaya mesra
  3. Kemudian masukkan gula hangus dan blend sekali (Masa buat gula hangus tu elok letak air bila gula dah hangus untuk mengelakkan gula hangus nie jadi keras)
  4. Masukkan bahan yang diblend ke dalam periuk dan kacau sampai pekat/likat bersama daun pandan yg telah disimpul. Siap...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan