Isnin, 28 Mac 2011

Sambal Goreng

Ada org panggil nie sambal goreng jawa tapi sambal goreng jawa nie ada bermacam2 versi. Jadinya saya panggil nie sambal goreng je la. Hehehehe.. Saya buat nie sikit je, saje buat stok kot tetiba lapar, takde lauk kat dapur ke ataupon kot takde selera nak makan dgn lauk yg sedia ada so sambal goreng nie boleh jadi penyelamat. Lagipon sambal goreng nie boleh disimpan lama dan kalau nak makan mcm tu je pon boleh. Masak nie simple je.. percaya la, saya nie masak yg simple2 je sbb saya nie ibu yg berkerja, masa mmg agak terhad. Asalkan suami saya puashati itu cukup buat saya.. setakat nie Alhamdulillah suami saya bukan la seorang yang cerewet bab makan nie... Ok la, nie resepi sambal goreng yer..


Resepi Sambal Goreng

Bahan Bahan :
  • 1 peket tempe/5 keping tempe (klu dibungkus dlm daun tu)-digoreng
  • 300 gram kacang tanah-digoreng
  • 100 gram ikan bilis-digoreng
  • 5 ulas bawang merah dan 2 ulas bawang putih-dihiris dan goreng hingga rangup
  • 4 ulas bawang merah-kisar
  • 2 ulas bawang putih-kisar
  • 50 gram cili kering-kisar
  • 2 cm belacan-kisar
  • Asam jawa
  • Garam
  • Gula
  • Minyak untuk menumis
Cara cara :
  1. Tumis bahan kisar hingga kering dan naik minyak.
  2. Masukkan garam, gula dan air asam jawa secukup rasa.
  3. Bila rasa semua dah ok, masukkan tempe, kacang tanah, bawang dan ikan bilis yg telah digoreng terlebih dahulu.
  4. Kacau sampai likat, sebati dan kering.

1 ulasan:

  1. sedapnya mama,
    kalau pegi kenduri kat umah
    org jawa selalu dpt tapau
    bawak balik...yumyum!

    BalasPadam