Ahad, 27 Mac 2011

Apam Gula Melaka

Gambar agak kurang clear sbb saya sempat snap pakai kamera hp je masa nie..


Nak tau, nie la antara kuih feberet saya. Masa mula saya tak tau buat kuih nie, saya ingat susah la sgt nak buat. Tapi bila saya dah tau cara nak buat, simple je rupanya. Kuih nie sesuai la sgt untuk breakfast ataupon minum petang. Kalau pegi gerai pon, kuih nie la antara yg saya tinjau dulu dan kalau ade harus beli la. Hehehehe.. Ok, bila suka nie rugi rasanya kalau kita tak simpan resepi nie kan. Bukan ape, kita nie cepat sgt pelupanya. Nanti bila nak buat apa2 baru la sibuk nak google resepi ke apa, kan payah namanya tu. Ok, takmo type panjang2 dah, nie la resepi kuih nie..

Resepi Apam Gula Melaka

Bahan Bahan :
  • 1 cawan air
  • 1/2 cawan gula melaka yg telah diracik halus
  • Sehelai daun pandan
  • 2 cawan tepung gandum 
  • 1 sudu kecil yis kering (saya guna brand Mauripan)
  • 3/4 cawan air
  • 3 sudu besar gula pasir
  • secubit garam
Cara cara :
  1. Masak 1 cawan air, gula melaka dan daun pandan hingga gula larut dan dibiarkan sejuk.
  2. Campurkan semua bahan dan air gula yg telah sejuk dan gaul rata. (saya blend je semua, kes malas punya orang..hehehehehe) 
  3. Seeloknya campuran tadi di masukkan didalam bekas besar. Tutup dan bibiarkan selama 40 minit atau sehingga adunan naik hingga 3 kali ganda.
  4. Tuangkan adunan kedalam loyang yg telah dilengserkan minyak. Biar sekejap dlm 5 minit.
  5. Kukus adunan selama 30-35 min atau bila dicucukkan lidi, lidi keluar bersih.
  6. Sedap dimakan dgn kelapa parut yg digaul dgn sedikit garam.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan