Ahad, 27 Mac 2011

Daging Goreng


Ermmmm... suka menu nie, malah menjadi menu feberet Incik Hasben saya. Bila saya masak daging goreng nie mesti dia puji. Hehehehehe... Selain sedap, nak buat pon senang je. Actually saya bukan tau sangat masak daging nie tp yg nie simple & senang. Asalnya saya mmg suka makan kat hawker centre kat ofis saya. Kedai nie ala2 kelantan la hidangan yg dijual. Dah suka sangat saya cari la resepi kat internet nie dan ubah suai sikit ikut selera saya. Ok nie la resepinya yaaa...

Resepi Daging Goreng

Bahan bahan :
  • 500 gm daging (kalau dapat bhgn batang pinang lagi bagus) - dihiris nipis
  • 2 ulas bawang putih - ditumbuk
  • 4 ulas bawang merah - ditumbuk
  • 2 cm kunyit hidup - ditumbuk
  • 2 cm halia - ditumbuk
  • 2 sudu kecil serbuk jintan manis
  • beberapa urat kacang hijau - hiris serong
  • Carrot (potong bulat boleh, panjang2 mcm batang mancis pon boleh)
  • kubis bunga (saya tak letak sbb takde)
  • 1 tangkai cili merah - hiris serong
  • 1 labu bawang besar - hiris bulat
  • 1 sudu besar kicap cair
  • garam dan gula secukup rasa
  • air secukupnya untuk merebus daging hingga empuk (saya letak air byk juga supaya daging empuk)
  • 3 sudu besar minyak masak

Cara cara :

  1. Basuh bersih daging dan toskan. Gaulkan bahan yang ditumbuk dan serbuk jintan putih dengan daging dan perap lebih kurang 30 minit.
  2. Masukkan daging yang diperap ke dalam kuali dan tuangkan air.
  3. Rebus/Masak dulu daging dengan bahan perap hingga daging empuk.
  4. Masukkan garam dan gula ke dalam kuali dan biarkan masak hingga air dlm kuali kering.
  5. Masukkan minyak dan biarkan daging agak garing.
  6. Masukkan bawang besar, carrot, kacang panjang, kobis bunga dan cili merah. Kacau kesemuanya biar bergaul rata dan bawang dan cili layu.
  7. Masukkan kicap, gaul rata & tutup api.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan