Ahad, 20 Mac 2011

Nasi Minyak

Huhuuuu... 1st resepi saya dalam blog nie, nasi minyak. Sbenarnya nasi minyak bukanlah saya minat sgt. Kalau pegi kenduri, saya rela ambil nasi putih dari nasi minyak nie. Tak tau la kenapa saya kurang menggemarinya. Tapi bukan la saya tak makan langsung. Saya masih boleh menjamahnya cuma bila En. Hasben suruh saya buat saya agak terpinga2 sebab saya tak tau macamana nak buat yg sedap. Bila kita tak berapa suka sesuatu, untuk membuatnya pasti kita takut tak sedap di tekak orang lain kan. Tapi kalau dah menjadi permintaan En. Hasben tercinta, saya buat juga la. Saya survey semua resepi kat internet dan Alhamdulillan En. Hasben cakap nasi minyak saya menjadi. Saya tak pasti resepi mana yg saya ambil tp ini la dia resepinya...

Resepi Nasi Minyak

Bahan bahan :

  • 5 pot kecil beras Basmathi (dibasuh & disejat). (Pot nie saya guna pot kecil beras yg plastik tu)
  • 1 sudu besar minyak sapi + 2 sudu besar butter
  • 2 helai daun pandan (disimpul)
  • Air saya agak2 je, macam masak nasi tu la kan..
  • 1 cawan susu cair
  •  1 1/2 kiub stok ayam maggi
  • garam secukupnya
  • Gajus. (agak2 la berapa byk nak letak. klu suka boleh letak byk sikit..)
  • Sayur campur segera carrot + kacang peas hijau + jagung. (saya beli mixed vege tu je)
  • 50 gm bawang goreng } bahan hiasan (saya buat sendiri bawang goreng utk lebih sedap)
  • sebiji tomato Potong dadu tapi besar2.
  • sedikit daun ketumbar
  • 1/2 kecil serbuk kunyit (untuk warnakan nasi minyak tu je )

Bahan Penumis:
  • 5 cm kulit kayu manis
  • 2 kuntum bunga cengkih
  • 2 buah pelaga
Bahan dikisar:
  • 8 biji bawang merah
  • 2 ulas bawang putih
  • 2.5 cm halia
Cara cara:
  1. Panaskan minyak sapi + butter tu, masukkan bahan penumis dan bahan kisar. Kacau hingga naik bau wangi.
  2. Bubuh pula daun pandan, air, garam, susu, stok dan serbuk kunyit
  3. Last sekali masukkan nasi. Kacau sebentar dan pindahkan semua ke rice cooker.
  4. Bila nasi dah kering dan rice cooker naik ke warm. Masukkan tomato, gajus, daun ketumbar, mixed vege dan bawang goreng. Kacau sekali dah biarkan masak...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan