Ahad, 20 Mac 2011

Udang Goreng Berempah..

Untuk melengkapkan resepi nasi minyak saya, En. Hasben membuat permintaan resepi ini, udang goreng berempah untuk dimakan bersama nasi minyak tadi. Boring nak makan dengan ayam je katanya, lagipon hobi En. Hasben saya nie memancing. So stok udang memang banyak kat rumah saya hasil dari dia memancing kat kolam udang huhuuuuu.... Ok la, lupakan hobi memancing kolam yang agak membazir tu bunyinya buat saya, nie saya sertakan resepi udang goreng berempah...sedap..

Resepi Udang Goreng berempah

Bahan-bahan :
  • Udang harimau (500g) 
  • Bawang merah (4 ulas)
  • Bawang putih (2 ulas)
  • Bawang besar dicincang (1 biji)
  • Serai dipotong nipis (1/2 batang)
  • Daun kari (1 tangkai)
  • Ketumbar (1 sudu)
  • Serbuk cili (1 sudu)
  • Serbuk jintan manis (1/2 sudu)
  • Serbuk kunyit (1/2 sudu)
  • Serbuk jintan putih (1/2 sudu)
  • Gula (sikit je kalau perlu)
  • Garam (secukup rasa)


Cara memasak :



  1. Tumbuk serai hingga hancur diikuti dengan bawang putih. Setelah lumat, tumbuk bawang merah. Masukkan garam supaya mudah ditumbuk.
  2. Gaulkan udang dengan bahan ditumbuk, semua rempah, gula. Perap 1/2 jam.
  3. Goreng daun kari hingga naik bau.
  4. Masukkan bawang besar dan biar hingga layu.
  5. Masukkan udang, goreng hingga masak dan hidang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan