Ahad, 27 Mac 2011

Sotong Goreng Rempah


Hari tu masa pegi Langkawi, makan la sotong goreng kat satu kedai mamak kat area Pekan Kuah. Kemain sedap sotong goreng tu, rasa nak datang lagi tp apakan daya jauh tempatnya. Hehehehehe... Balik dari Langkawi En.Hasben suruh saya buatkan sotong goreng nie, tp of course tak sama la dgn yg saya makan kat kedai dulu. Saya cuba la masak dan En. Hasben kata sedap juga la resepi saya nie. Boleh la kan.. Saya nie suka memasak sebenarnya tapi hanya untuk suami dan anak je. Kalau tetamu datang ramai2 kadang masakan saya ade je yg tak menjadi. Huwaaaaa... Bagi saya dgn masakan lah saya dapat mengeratkan lagi hubungan saya, suami dan anak. Memang enjoy la masak untuk diorg dan mereka pon ketegori yg suka makan. Heheheheh...Tapi oleh kerana saya nie ibu yg berkerja, jadi kesempatan memasak tu agak terhad. Selalunya hujung minggu la saya berkesempatan masak masakan kegemaran mereka. Ok la, membebel plak.. mari kita tgk resepi yer...

Resepi Udang Goreng Berempah

Bahan bahan :
  • ½ kg Sotong - cuci dan dipotong-potong
  • 3 ulas Bawang Merah-ditumbuk
  • 3 ulas Bawang putih-ditumbuk
  • 3 cm Halia-ditumbuk
  • 1 batang serai-ditumbuk
  • 2 tangkai Daun Kari
  • 1 sudu Rempah kari daging
  • 1 sudu teh Garam
  • 1 sudu teh Serbuk kunyit
  • 1 sudu teh cili boh/serbuk cili
  • 2 sudu tepung jagung/tepung beras
  • 1 sudu Tepung Naik Sendiri
  • 1 sudu teh Garam
  • Minyak untuk menggoreng
Cara cara :
  1. Perap bahan yg ditumbuk bersama sotong dan bahan2 lain selama lebih kurang 30 minit.
  2. Goreng dengan minyak yang banyak hingga kekuningan. (make sure tutup kuali semasa menggoreng sebab meletup2 minyaknya)  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan